Roneravond 8 april 2019

De Historische vereniging ROON heeft op 8 april j.l. haar laatste Roneravond van dit seizoen georganiseerd. In april wordt er altijd aandacht besteed aan gebeurtenissen in de oorlog of rondom de bevrijding. Deze avond stond in het teken van de evacuees uit Velden die in 1945 in Roden en omgeving werden ondergebracht. De pomp op het Julianaplein midden in RODEN doet ons herinneren aan de 600 (!!) evacuees die van januari tot juni 1945 in Roden en omgeving zijn ondergebracht. Deze pomp werd door de evacuees aangeboden aan de gemeente Roden als dank voor de gastvrijheid. Verhalen van die tijd werden opgetekend door Tiny Renkema, Alie v.d. Dong en Ria Sindorf. Dat hier erg veel belangstelling voor was bleek wel uit het aantal aanwezigen. Ruim honderd (niet) leden waren aanwezig. Onder deze aanwezigen was ook de heer Schreurs uit Siebengewald, Limburg, die als kind met zijn ouders en gezinsleden een onderkomen in Roden hebben gehad. Velden lag in de frontlinie en huizen werden ontruimd in opdracht van de Grune Polizei. Dat betekende dat men elders moest worden ondergebracht. Het noorden was het veiligst. De verhalen gingen over de barre tocht onder mensonterende en erbarmelijke omstandigheden naar het noorden. Dagen onder weg met vrachtwagen, trein (in veewagens met mest en stro), paard en wagen en in het geval van de heer Schreurs, met de hondenkar. En dat in de winter. Vaak wist men niet waar de reis naar toe ging. Angst was er voor de werkkampen. Verkleumd, hongerig en onder de luizen kwam men aan in Friesland, Groningen en Noord Drenthe. In Roden werd men in eerste instantie opgevangen door de evacuatiecommissie, bestaande uit mevrouw v.d. Tang, juffrouw van Balsvoort en de heren Kip (notaris), Koedijk (voorganger) en de gemeenteontvanger Heijenga. Omdat er veel meer mensen kwamen dan waar was op gerekend verliep de opvang enigszins chaotisch. Soms stonden er veel meer mensen voor de deur dan men verwachtte. Gezinnen werden uit elkaar gehaald en bij anderen ondergebracht. Dat gaf nog wel eens problemen, maar alles werd op een goede manier opgelost. Slaapplaatsen werden gemaakt op de grond, in de schuur, in het hooi of men sliep met een heel aantal in de bedstee. Bij de familie Holthuis werd een tweeling geboren. Een paar maanden later kreeg mevrouw Holthuis zelf een baby. Overal werden babykleertjes en wiegjes vandaan gehaald. Ook aan de Kanaalstraat bij de dames Barkema werd een baby geboren. De families Liewes, de Vries, Bastiaans, Scheepstra, Aukema, Dam, Doedens, Cazemier, Buter en nog vele anderen kregen gezinnen in huis. De meeste evacuees waren katholiek en wekelijks werd de mis opgedragen door kapelaan Meijs in hotel Zuiderveld. In juni 1945 kon men weer terug naar Velden. Veel huizen waren kapotgeschoten. Men moest vaak weer met niets beginnen.

Op uitstekende wijze werden de verhalen verteld door Tiny Renkema, waarbij veel foto’s werden vertoond. De dames kregen een groot applaus.

Wilt u het hele verhaal lezen dan kunt u zich wenden tot de secretaris Hennie Lutjes. Zij mailt het u met veel plezier door.

Wilt u de hele presentatie lezen, klik dan hier.

KLIK HIER VOOR EXTRA FOTO’S