Verhalen over oorlog en bevrijding

RTV Drenthe lanceert vandaag de website: drenthe.75jaarvrijheid.nl. Op deze website staan verhalen over de oorlog en de bevrijding in Drenthe; overzichtelijk per regio, thema en periode. In de agenda staat een overzicht van alle activiteiten die volgend jaar in Drenthe worden georganiseerd om te herdenken dat de Tweede Wereldoorlog 75 jaar geleden is beëindigd en dat we sindsdien in vrijheid leven.

De website is onderdeel van 75jaarvrijheid.nl, waarop alle informatie per provincie is terug te vinden. Dit platform is ontstaan in samenwerking met het Vfonds en het Nationaal Comité 4 en 5 mei.

Verhalen over bezetting en bevrijding
RTV Drenthe heeft in de loop der jaren tal van verhalen gepubliceerd over de periode dat Drenthe door de Duitsers is bezet. Over de deportatie van joodse burgers in 1942 naar Kamp Westerbork, over het gruwelijke lot dat hen vanuit daar te wachten stond, over de verzetsdaden van de inwoners van het dorp Nieuwlande, over de laatste oorlogsmaanden met Duitse represailles en de bevrijding door de Fransen, Polen en Canadezen. Al deze verhalen zijn terug te lezen op de website. De komende periode worden er ook nieuwe verhalen gepubliceerd.

Nieuwe series en podcast
TV Drenthe zendt vanaf januari twee nieuwe series uit. In Streekgenoten vertellen de laatste getuigen van de Tweede Wereldoorlog over hun oorlogsherinneringen. In Strunen naar bevrijdingsverhalen gaat Harm Dijkstra op zoek naar bijzondere verhalen uit de Tweede Wereldoorlog.

Het Radio Drenthe-programma Drenthe Toen staat vanaf januari tot 5 mei elke week in het teken van 75 jaar bevrijding. Vanaf 15 maart kun je luisteren naar een podcastserie over oorlog en bevrijding in het dorp Gieten.

Voor meer informatie over dit project kun je contact opnemen met projectcoördinator Margreet Gort via 0592-338080 of per mail m.gort@rtvdrenthe.nl.