Ronermiddag 15 april2023

Zaterdag 15 april j.l. was de laatste Ronermiddag van de Historische Vereniging Roon van het seizoen 2022/2023.
De vereniging had Gerrit Assies uitgenodigd een lezing te houden geheten:

”Van Drenthe naar Neuengamme”

Gerrit Assies vertelde o.a. over zijn familie uit Veenhuizen.
Aan de orde kwamen o.a. de 16 mannen die zijn vermoord in Trimunt. Eèn van hen was Berend Assies, een broer van Gerrit zijn opa. Berend zat in het verzet. Hij bracht zijn verloofde terug naar haar woonplaats Marum en werd daar opgepakt.
Markus, een broer van Berend, zat tevens in het verzet (onder de schuilnaam Max) en werd ook opgepakt en via Vught kwam hij terecht in Neuengamme waar hij op 6 juni 1944 overleed.
Na de oorlog kreeg Markus postuum een verzetskruis welke door koningin Juliana aan de weduwe van Markus werd uitgereikt.
De opa van Gerrit Assies, boswachter in Appelscha, zat ook in het verzet. In de tuin werd een joodse jongen verborgen gehouden. Gerrit ging op ziekenbezoek naar zijn vrouw in het ziekenhuis te Assen in een Duits uniform. Hij werd namelijk ook gezocht door de Duitsers. Gerrit heeft de oorlog overleefd.
Het Oorlogsmonument op de begraafplaats in Roden werd ook besproken.
Benjamin Jan Scharft, Jakob Geluk, Evert Reinder Aukema zijn allemaal met hetzelfde transport in het concentratiekamp Neuengamme op 16 januari 1945 aangekomen. Ze zijn allemaal in dit kamp overleden.
Bij Neuengamme was een steenfabriek waar de mannen te werk werden gesteld. In het kamp zijn tussen de 50 en 60 duizend mannen vermoord.
Jaarlijks organiseert de Stichting Vriendenkring Neuengamme een herdenkingsreis naar het concentratiekamp.
Meer info kunt u vinden op de website van de Stichting.

Het bestuur van de Historische Vereniging Roon kijkt terug op een geslaagd seizoen 2022/2023.